RECENZE: Tvůrce osudu

RECENZE: Tvůrce osudu

Autor knihy: Alice Shy

Autor recenze: Hana Večeřová

Hodnocení: 97 %

Tato kniha mě upoutala svým obalem, který je velmi hezky graficky zpracován a úplně vystihuje podstatu příběhu a postavy z knihy, za což dávám obrovské plus. Anotace se mi zdála velmi zajímavá, navíc je to první kniha ze série temné fantasy, a já mám fantasy a série moc ráda.

Dalším faktem bylo to, že se jedná o českou autorku píšící pod pseudonymem a já byla zvědavá, jestli opět najdu mezi našimi autory literární skvost. V kombinaci s výše uvedenými důvody jsem se těšila na další příběh ze světa fantasy a tímto děkuji nakladatelství KNIHY FENIX za poskytnutí recenzního výtisku.

A o čem vlastně kniha Tvůrce osudu je?

Tento fantasy román sleduje osud hlavního hrdiny – chlapce, který je nadaný nadpřirozenou schopností číst lidem myšlenky. Tato schopnost však způsobuje chlapci těžkosti v běžných situacích. Kvůli svému talentu se nemůže jen tak vydat do školy, chodit mezi lidi, zkrátka žít normální život. Má strach z lidí, neboť se nemůže nikoho dotknout, aniž by nenahlédl do jeho minulosti, která mnohdy nebývá ani trochu hezká. Největší problém nastává v momentě, kdy jej navštíví cizinec z jiného světa a převrátí mu život naruby. Cizinec chce, aby s ním chlapec odjel do jiného světa, ze kterého údajně pochází. Chlapec cizinci poměrně dlouho odolává, ale poté dojde k tragédii. Ani poté však problémy nekončí, ba právě naopak. Jeho život se stává čím dál komplikovanější a má pocit, že osud si s ním pohrává jako rozbouřené moře s lodí.

Tvůrce osudu je první díl zbrusu nové fantasy ságy o strachu, bezmoci, o snaze změnit svůj osud, a hlavně o tom, že každý čin má své následky. Kniha je rozdělena na tři samostatné části, které jsou rozvrženy na několik kapitol. Ty jsou přiměřeně dlouhé a oddělené jemnou grafikou. Uvítala jsem také větší font písma, takže kniha se mi četla poměrně dobře.

Hlavní postavou je chlapec, jehož jméno se dozvíte později, proto jej nebudu jmenovat. Jak z anotace víme, umí číst myšlenky, ale naštěstí jen dotykem, jinak by se z toho nejspíš zbláznil. Nejprve mu to přišlo naprosto fantastické, ale při jedné příhodě, kdy se omylem dotkl jiného chlapce, se na něj vyvalila tuna krutých vzpomínek, myšlenek, bolesti a trápení, takže svůj dar okamžitě přehodnotil na prokletí. Stranil se lidí, žil sám ve vlastním světě a vyhýbal se jakýmkoliv důvěrnostem, jen aby se nemusel lidí dotýkat. A to mu celkem vyhovovalo. Žil by si poměrně skvěle, kdyby jej nenavštívil tajemný cizinec.

„Ty sem nepatříš. Tvoje schopnost není určena pro tento svět,“ pošeptal mi tajemně do ucha. „Tato schopnost, která je součástí tvé duše, není z toho světa a mě poslali, abych ji přivedl zpět. Takže musíš jet se mnou. A pokud nepojedeš dobrovolně, budu tě k tomu muset donutit.“

Postava chlapce byla pěkně vykreslena, představoval pro mě úplně obyčejného kluka, který najednou přišel o všechno. Snažil se bojovat, nevzdávat se a poprat se s osudem. I když mi byl sympatický, stejně jsem si více oblíbila temného záporáka, kterému budeme říkat Cizinec, neboť i jeho jméno se po čase dozvíte. Byl to neskutečně krutý a bezcitný manipulátor, který disponoval poměrně velkou mocí. V příběhu pak zjistíte, proč má k chlapci takové pouto a co získá tím, že jej přivede zpět.

„Bohužel vás nemůžu zabít, i kdybych chtěl. Na vašem životě totiž závisí můj život. Pokud zemře tvůrce, zemře i jeho výtvor.“

Příběh je vyprávěný v ich-formě z pohledu chlapce a v druhé třetině knihy je protkán vzpomínkami chlapce na jeho starý život tam, v jiném světě. Ty se objevují ve formě snů a děsí ho k smrti. Vzpomínky jsou nočními můrami a on konečně chápe, kým ve skutečnosti byl a jaké pouto ho váže k tajemnému Cizinci. A věřte, že by si radši na nic nevzpomněl...

Co jsem si pamatoval, byl vždycky krutý. Měl sklony k násilí a jeho představy o tom, co je dobré a co špatné, byly trošku jiné než u většiny lidí. Ale teprve já jsem z něj udělal skutečné monstrum.

Tady musím před autorkou smeknout, neboť mistrovsky vykreslila obě hlavní postavy. Tak skvělé psychologické profily jsem dlouho neviděla. Dále musím vyzdvihnout uvěřitelný popis tajemného světa za mořem. Procházíte se v královském paláci, obdivujete visuté zahrady, obklopuje vás bohatství a stíníte si oči, když se díváte na obchodní karavanu na rozpálené poušti. Horko vás hladí po tváři, uvítali byste sebemenší vánek, který by vám zchladil již tak rozpálenou kůži a schováváte se ve stínech, kam Slunce za vámi nemůže. Procházíte se po přístavu, cítíte ten jemný mořský vánek, sůl vám ulpívá na kůži a máte pocit, že jste se ocitli na neznámém ale přitom krásném konci světa.

Tvůrce osudu mne opravdu nejen zaujal, ale také i velmi bavil. Kniha má pozvolný nástup, kde se na začátku seznamujeme jednotlivými postavami a událostmi, nicméně poté se na vás valí děj jako čerstvě utržená lavina. Kniha je velmi čtivá, příběh je postaven na pevných uvěřitelných základech, má děj a nechybí ani nečekané zvraty.

Může se vám sice zdát, že námět se čtením myšlenek není originální, přesto nemůžu autorce vytknout absolutně nic. Příběh mi nepřipomínal žádnou jinou fantasy knihu, a to je co říci. Hodnotím tedy nadprůměrně.

Zakončení mě upřímně šokovalo, neboť jsem čekala leccos, ale toto tedy rozhodně nikoliv. Cizinec se projevil ve své celé syrové kruté kráse a já s nedočkavostí budu vyhlížet druhý díl.

První díl fantasy ságy Tvůrce osudu je tady pro všechny milovníky temných příběhů plných nečekaných zvratů, zrady, posedlosti, bezmoci, ale i naděje na nové lepší zítřky.

Alice Shy, vlastním jménem Alice Šajtarová, pochází z malého moravského městečka Příbor, rodiště slavného Sigmunda Freuda. Možná za to mohl právě duch tohoto světoznámého zakladatele psychoanalýzy, jenž se ukrývá ve starobylých příborských zákoutích, že Alice už od malička ráda vymýšlela a psala příběhy, které se zabývaly temnými zákoutími lidských myslí. Absolventka bývalé Literární akademie Josefa Škvoreckého má ve svém šuplíku ukryto ještě mnoho dalších knih i nápadů. Tvůrce osudu je její prozaickou prvotinou a zároveň prvním dílem dráždivé fantasy ságy.

Velmi vydařená kniha, která by neměla uniknout fanouškům fantasy.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství KNIHY FENIX.

Pokud se rozhodnete knihu Tvůrce osudu zakoupit, určitě neváhejte.